Gestoofde pruimen



Pruimentijd! Niet de oogst van onze eigen boom, die veel later is... nee, ik kreeg afgelopen vrijdag een doos vol prachtige pruimen in de schoot geworpen. Niet gevraagd naar het ras, maar 't lijken Opals. Heerlijk sappig, vlezig en zoet in elk geval, mmm! 
Jam maken is niet helemaal mijn ding, 'k heb 't vroeger veel en veel te veel 'moeten' eten. Tja, wat zal ik ermee doen? Voor het eerst sinds maanden heb ik eens lekker gesnuffeld tussen de recepten van m'n verzameling oude kookboeken. 

Een echte inspiratiebron is het Nederlandsch Volkomen Kookkundig Woordenboek voorgesteld in de Vriesche Keukrenmeid en de Verstandige Huishoudster. Pruimen, daar wist mejuffrouw Catharina van Zierikhoven in 1771 al wel raad mee. Drogen, konfijten, stoven, inleggen...  Catharina geeft een eindeloze opsomming voor 't verwerken van kwetsen en pruimen. 
Voor diegene die de ruimte voor pruimen in zijn' boogaard heeft, volgt een beschrijving hoe men die ook zelf kan droogen. Met dus een flink aantal recepten voor versche en gedroogde pruimen.


De eerste lading pruimen heb ik ontveld, ontpit en te drogen gelegd in m'n voedseldroger. Voor 't geval ze niet zo opgesnoept zijn of verdwijnen tijdens het ontbijt, spreekt het recept voor Vriesche Pruimesoep me wel aan. Of het recept voor Een Taart van gedroogde Pruimen proberen? Nou ja, da's van later zorg...

De mooiste en gaafste pruimen hield ik apart om anders te verwerken. En, na enig graafwerk, heb 'k onderstaand recept gevonden. In een prachtig en duidelijk handschrift is dit een beschrijving voor gestoofde pruimen. Het schriftje tikte ik ooit eens op de kop en zal van rond 1900 zijn. In andere kookboeken had ik al gelezen dat je voor het stoven het best rijpe, vlezige pruimen gebruikt.



 

Pruimen
Neem pruimen, doe er de pitten uit en leg ze in de pan; doe er een glas roode of witte wijn bij, wat suiker, wat citroenschil en een weinig kaneel en laat zoo stoven; als ze gaar zijn, neemt men de pruimen er uit, laat het nat nog wat verkoken en giet het op de pruimen; men kan het ook zonder wijn doen

De pruimen blancheerde ik een minuutje en ontdeed ze op deze manier gemakkelijk van hun velletje. Op ongeveer twee kilo ontvelde en ontpitte pruimen gebruikte ik een flink glas rode wijn, niet teveel suiker en voegde daar 2 kleine kaneelstokjes bij en 'n paar flinke raspen citroenschil. Zachtjes stoven, totdat ze gaar, maar nog wel stevig zijn. Het vocht was in mijn geval al lichtjes gebonden, ik heb het opkoken van het sap daarom achterwege gelaten.

De geur die zich verspreidt, zo 's avonds om half elf... echt verrukkelijk! 




Reacties

Populaire posts