Kweepeer marmelade

Het is volop herfst! Voor onze voorouders een seizoen waarin de wintervoorraad grotendeels achter glas op de kelderplanken moest staan. Want: augustus: oogstmaand, september: vruchtmaand, oktober: wijnmaand. Was het vroeger noodzaak om te conserveren, ook nu zijn we druk met denverwerking van fruit, noten, het rooien van knollen, bieten, pompoenen etc. Liefhebbers weten wel raad met de overvloed aan appels, peren... wie ze zelf niet in de tuin heeft, vindt gemakkelijk een stalletje langs de weg. Of krijgt een tas met het een of ander in de schoot geworpen. Zelf kreeg ik ook zo'n tas: met kweeperen. Geel zijn ze helemaal rijp, maar deze exemplaren zijn 'valperen' en kunnen dus niet zolang wachten. Ik vind ze prachtig, helemaal om het zacht harige velletje aan de buitenkant.


Wat doe je met zo'n relatief onbekende fruitsoort? Zo uit de hand niet te eten, maar bij de verwerking van jams en stoofschotels een geweldig ingrediënt. Kwee bevat namelijk veel pectine, wat er voor zorgt dat je gerecht goed gaat geleren. In Portugal heet de kweepeer 'marmello', waar het woord marmelade weer van afgeleid is. Zo'n 150 jaar geleden wist men wel raad met de kweepeer. In Het Keukenboek van H. Davidis staan maar liefst 5 kwee-recepten op een rij. Het recept voor marmelade spreekt me wel aan. De vruchten worden in z'n geheel gekookt, dat lijkt me voor het bewaren van het aroma wel bevorderlijk. Ik maakte dus marmelade volgens Davidis' recept:

Kweemarmelade
Men kookt de vruchten in water, tot zij week zijn (ca 45 minuten), schilt ze en raspt ze tot op het steenachtige klokhuis. Bij 5 o. van dit geraspte voegt men 3 o. 7 1/2 l. suiker, het sap en de fijngesneden schil van 1 citroen, en laat het op een zacht vuur, onder bestendig roeren, dik worden.


Ik hield 500 gram rasp over, voegde daar 200 gram kristalsuiker aan toe. Dit is wat minder dan in het bovenstaande recept, maar ik vind jams al gauw te zoet. Daarom deed ik halverwege een smaaktest. De schil van de citroen liet ik ook achterwege, ik was bang dat deze het subtiele aroma gaat overheersen. Binnenkort gaan we 't eerste potje uittesten en dan zal blijken of dit een goede inschatting bleek. De keuken rook tijdens deze jamsessie in ieder geval verrukkelijk!



Reacties

Populaire posts