Pink ribbon


Of het alle keren gaat lukken, weet ik niet, maar ik ben er inmiddels wel erg enthousiast over: een jaar bakken volgens het boek Zalig Gebakken. Het is echt de moeite waard het boek aan te schaffen. Ik ben niet de eerste die ermee aan de slag ging, klik maar eens door naar de blog van De Katholieke Keukenprinses Niet dat ik katholieke roots heb, maar de verhalen die bij deze baksels horen, geven wel een moment van bezinning. Bovendien blijf ik het razend interessant vinden hoe -door de eeuwen- heen bepaalde gebruiken tot stand zijn gekomen. Eigenwijs dat ik ben, geef ik aan de uitvoering van de recepten graag een eigen draai. Van mijn eigen creaties deel ik het recept, in andere gevallen verwijs ik naar het boek of een linkje op internet.

Vandaag is het 5 februari, op Sicilië de dag waarop Sant'Agatha gevierd wordt. Sint Agatha was een jonge maagd, haar mooie borsten worden heel luguber afgesneden wanneer zij niet toegeeft aan de avances van een Romeinse gouverneur. Ze had haar hart aan Christus gewijd en aan niemand anders. Agatha sterft uiteindelijk aan brandwonden. Om deze twee redenen is zij de heilige voor vrouwen met borstkanker, maar ook voor brandweerlieden. Op Sicilië eet men vandaag daarom deze minne-gebakjes: de borsten van de maagd Agatha. Wie er meer over wil lezen, deze blog vertelt over minne di Sant'Agata en geeft ook het recept voor dit bijzondere gebak.



Minne Sant'Agata is een gebakje van een kruimeldeeg, gevuld met ricotta, gekonfijte kers en chocolade. Het handigst maak je dit in een silikonenmal, de mijne heeft een doorsnede van 6 cm. Na het bakken even laten afkoelen, overgieten met een laagje van witte glazuur... en 'n kersje er bovenop!

Reacties

Populaire posts