Rabarber Sorbet

Na deze warme zonnige dagen, heb ik voor het eerst van de rabarberplanten kunnen oogsten. Een vraag die ik mezelf stelde: 'Wat zal ik er eens van maken?' Ik heb een heel fijn recept voor rabarbermoes, gekookt in wat sinaasappelsap en vanillesuiker, van Jamie Oliver. Maar met de nieuwe oogst kreeg ik ook wel zin in iets anders, een nieuw recept. Wat is er dan leuker om dat te vinden in een kookboek van de dames Bunk? Alledrie de boekjes staan vol met dichtbeschreven bladzijden in keurige schuingeschreven handschriften. De volgorde van de recepten beweegt mee op het ritme van de seizoenen en op sommige bladzijden tref ik een jaartal, of de naam van de gever van het recept. Natuurlijk kan ik in het alfabetische register voorin kijken, maar ik vind het spannend om al lezend en bladerend weer een 'nieuw' recept te vinden. Zo vond ik ook dit rabarberrecept, van Hendrika Pieternella Tetterode, de dochter van Gesina Bunk. (lees meer over de dames) Dit is het recept:


Sorbet van rabarber
Ongeveer zes flinke rabarberstengels worden geschild en in stukken gesneden, daarna in een bowl of terrine gedaan, onder toevoeging van een liter water, 125 gr suiker en de schil van een halven citroen. Nadat dit mengsel minstens een uur toegedekt heeft staan trekken, wordt het met 2 flesschen appelwijn tot koken gebracht, de drank door filtreerpapier gezeefd en van stukjes ijs voorzien. Op warme dagen is deze drank een heerlijke verfrissching.

Die appelwijn is nog wel een dingetje. Echt een klusje voor in ‘t najaar met de appeltjes van eigen oogst. Te laat voor dit rabarberseizoen... maar je kunt appelwijn ook maken van kant en klare appelsap. Ik ga er eens over denken, voor vandaag koos ik een andere variant. Namelijk een combinatie van appelsap en frambozencider, alcoholvrij, zodat de kinderen mee kunnen genieten. Vorig jaar scoorde ik een fijne tweedehands ijsmachine en deze ga ik gebruiken om sorbetijs te maken.


Eerst maakte ik de drank, met de aanwijzing van bovenstaand recept: de rabarber geschild, met citroenschil, suiker en water ca. 2 uur laten trekken. In een pan de rabarberstukjes en het weekwater opzetten, ik voegde 500 ml biologische appelsap en 460 ml frambozencider (2 kleine flesjes Jillz) toe. Het geheel kort laten koken, dan laten afkoelen met het deksel op de pan. Wanneer het sap niet meer dampt, de drank door een zeef gieten. Met een houten spatel het vocht enigszins uit de rabarberstukjes duwen. Zeef het sap nog een keer, zodat eventuele vezels achterblijven. Deze werkwijze leverde ruim 2 liter sap op. Goed gekoeld een week houdbaar en een aangename verrassing op zomerse dagen. Zoals Hendrika Pieternella voorstelt: met een paar vergruisde ijsklontjes een heerlijke verfrissching!

Met 600 ml van de rabarberdrank als basis, kun je bovendien heerlijk sorbetijs maken. Mijn machine kan ongeveer deze hoeveelheid aan per keer, daarom ga ik uit van 600 ml sap. Om ijs te maken, moet het sap goed afgekoeld zijn in de koelkast. Roer nog 50 gram fijne kristalsuiker en 50 gram dextrose door het sap, schenk dit in de kom van de ijsmachine, draai het in ca 30 min. tot een mooi ijs. Door het kristalliseren en het inkloppen van lucht, kleurde mijn ijs zachtroze.

Schep het gedraaide ijs in een afsluitbare bak en laat het in de vriezer nog een aantal uren wat harder worden, tot gebruik. Een fijn recept dus, om in het voren te kunnen maken. Wil je het extra feestelijk opdienen? Zoek een paar oude glaasjes van dun glas. Schep mooie bolletjes met een ijstang, schenk er wat sap of frambozensiroop rondom. Garneer met ‘n paar roze peperkorreltjes en een blaadje munt. En dan... genieten maar!


Reacties

Populaire posts