Voedingsgewassen in eigen tuin


Vandaag, op 4 mei, kreeg ik twee enveloppes via de post. Regelmatig struin ik op internet en kringloopwinkels naar oude kookboeken en folders. Dit stapeltje heeft alles te maken met 'voeding in crisistijd'. Ik vind het nog steeds een interessant thema. Wat staat het in schril contrast met de enorme overvloed waarin we nú leven! Bijzonder is het bovenste foldertje van de stapel: Voedingsgewassen in eigen tuin. Het is geen kookboekje maar een handboekje voor moestuinieren. Dit exemplaar is een verbeterde (4e) versie van de Tuinbouwvoorlichtingsdienst, uitgegeven in 1943. In de eerste en in de tweede wereldoorlog moedigde de overheid haar inwoners aan om "in een tijd van voedselschaarschte, ook de siertuin aan te wenden om bij te dragen tot de voeding van het gezin. Voor de siertuin is dit een tijdelijke metamorphose. Zoodra de normale tijden weer zijn ingetreden wordt de tuin in zijn ouden luister hersteld.”

'Voedingsgewassen in eigen tuin' is een zeer volledig boekje. Vol practische aanwijzingen, zodanig opgesteld dat ook de pasbeginnende amateur-tuinierder er wat aan heeft. Ondanks z’n leeftijd is het boekje nog erg bruikbaar. De meeste van de aanbevolen groenterassen zijn nog steeds goed verkrijgbaar in de handel. Dat vond ook moestuinwinkel De Stadsakker in Groningen, naar aanleiding van het 5-jarig jubileum vorig jaar, liet de eigenaresse een herdruk van het boekje maken, voor haar klanten. Zoals te zien in dit filmpje kan ieder die een (kleine) tuin heeft gemakkelijk aan de slag. Er is zelfs een teeltplan opgenomen voor een tuin van 5 x 10 meter!

Sinds vorig jaar heb ik een lapje moestuin. Het kostte me de afgelopen week veel tijd om het aanstormend onkruid te lijf te gaan, eigenlijk ben ik 'n beetje te laat begonnen dit voorjaar. Maar van de overblijvende planten hebben we toch al eens gegeten: de Groninger snijmoes was heerlijk in de stamppot en de rode zuring in een salade. De nog jonge rabarberplant maakt 'n enorme groeispurt. Voor 't zonnig en warm voorspelde weekend heb ik al een bijzonder, verfrissend recept klaarliggen. Met zaaien en poten wil ik eerdaags een begin maken. Gelukkig kan ik m'n achterstand wel weg smokkelen door 'vals te spelen' en wat pootgoed in te kopen. Morgen wil ik eens zien of ik sla, bietjes, prei en courgette kan vinden. En gelijk maar een rijtje snijsalade zaaien. 
Dit is mijn tuintje, in volle groei, eind juni 2017




Reacties

Populaire posts