Bietensalade


Afgelopen week kwam ik in het bezit van een klein kookboekje met Europeesche en Indische Gerechten. Een reclame-uiting van Archa boterolie, een product wat op Batavia gemaakt werd, voor de Indische huisvrouwen. Boterolie (of geklaarde boter) wordt verkregen door het water uit de boter te laten verdampen. Het is hierdoor beter te bewaren, een belangrijk voordeel in de tijd dat de koelkast nog niet standaard in de huishouding aanwezig was. En ook zuiniger, omdat 4/5 van de voorgeschreven hoeveelheid voldoende is, ten opzichte van verse boter.
Het eerste recept wat ik heb gemaakt, bevat geen Archa boterolie, maar is een basic receptje voor bietensla. Toevallig stond er vanmiddag een leuk klusje op het programma samen met mijn 8-jarige dochter: bieten rooien! Sommige bieten zijn in no-time uitgegroeid tot enorme bommen, onze grootste pan moest er aan te pas komen om ze allemaal te kunnen koken. Mijn man is gek op bietjes, voor vanavond staan er heel ouderwets piepers, speklappen en bietjes op het menu. Het grootste deel van de oogst verwerk ik in de vriezer of weckpot. Kleine bietjes zijn rauw erg lekker, dun gesneden met 'n uitje en wat balsamico-azijn.


Het recept voor salade kwam me eigenlijk direct wel van pas. De afgekoelde bieten laten zich fijn verwerken op de mandoline. Hoewel ik niet heel erg gek ben op bieten, is deze salade echt een topper! 


 Bietensla
5 bieten, 3 roode uitjes, azijn, zout, peper, suiker, salade, peterselie

De gekookte bieten snijdt men aan dunne plakjes en laat deze enige uren met een scheutje azijn, gehakte uitjes, zout, peper en een weinig suiker trekken (marineeren).
Daarna doet men ze zonder de azijn in het midden van een schotel en begiet ze met een dikke Mayonnaise saus, garneert er kropsla om en bestrooit de Mayonnaise met een weinig gehakte peterselie. Men kan bietensla bij koud vleesch, visch- en eierenschotels serveeren.


Deze salade is, samen met in schijfjes gesneden aardappel, ook zeer geschikt als lunchsalade. Een smakelijke, hardkokende aardappel is bijvoorbeeld de opperdoezer ronde. Gaarkoken in de schil, dan laten afkoelen. Vervolgens met een scherp mes in schijven snijden en besprenkelen met olijfolie, zout en peper. Heerlijk!!

Reacties

Populaire posts