Je maintiendrai

Je maintiendrai (Nederlands: Ik zal handhaven) is de wapenspreuk van Nederland sinds 1815.

Eind april, begin mei zijn de weken oranje gekleurd. Hier in het Noorden wordt er bovendien trouw gevlagd tijdens de feestdagen. Mét en zonder wimpel, op 4 mei halfstok en dan na zonsondergang in volle glorie weer omhoog! Het blijft belangrijk om de geschiedenis van ons vaderland te blijven vertellen. Ik liet aan mijn jongste kinderen deze bakvorm met de Hollandse leeuw zien. Nee, daar maakten ze geen leeuw van. De dames vonden het meer op een draak lijken. Tijd dus om iets over het Nederlandse wapen te vertellen. Maar ook onze oudere kinderen, inmiddels al naar het voortgezet onderwijs, ontbreekt het nog aan vaderlandse kennis. De spreuk 'je maintiendrai' is niet blijven hangen tijdens de geschiedenisles. Even opfrissen dus! 'k Ben blij dat ik besloten heb deze bakvorm te gebruiken, een mooie gelegenheid om te vertellen! Over het ontstaan van ons koningshuis, over de waarde van de vrijheid waarin onze kinderen mogen opgroeien.

De vorm heeft een geglazuurde binnenkant, ik gok dat-ie zo'n 150 jaar oud is. Veel informatie heb ik er nog niet over kunnen vinden. Misschien is 't  Fries aardewerk? Ik vond het wel spannend om 'm in  gebruik te nemen, eeuwig zonde wanneer-ie zou sneuvelen. De ongeglazuurde buitenkant had ik even wat warm water laten opzuigen, de baktemperatuur niet te hoog en gelukkig ging het goed.

Het recept komt uit het Electro Kookboek (9e druk, ca 1948):
Cake met vruchtensap (eenvoudig recept) (voor een vorm met een bodem van ca 23 cm lengte, 7 cm breedte)
150 gr zelfrijzend bakmeel, iets zout, 150 gr suiker, 2 eieren, 75 gr boter, 1 uitgeperste sinaasappel, geraspte sinaasappel.
Bereid een cakebeslag volgens de koude of de warme methode. Doe het deeg over in een met boter ingesmeerden cakevorm en bak de cake lichtbruin en gaar op de onderste richel van den oven.

De warme methode levert een iets luchtiger cake op, maar is niet geschikt voor cake met zware vulling. Tegenwoordig kies ik steeds vaker voor de warme methode, het geeft echt een mooi resultaat. Het storten ging wonderwel goed! Wat ik me niet echt gerealiseerd had, is dat de vorm een ín-druk maakte in de cake. De leeuw viel letterlijk weg in de cake en was amper zichtbaar. Logisch natuurlijk. Gelukkig had ik wel tijd om wat te freubelen. Met een waterglazuur, één spuitzakje voor wit en eentje voor oranje, kwam de oranje leeuw tot leven! 
Koningsdag, nog 2 nachtjes slapen... de leeuw ligt onder 'n kunststof stolp te wachten tot we gaan aanvallen!


Reacties

Populaire posts